Flagstaff en Glen Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van irmaviola - WaarBenJij.nu Flagstaff en Glen Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van irmaviola - WaarBenJij.nu

Flagstaff en Glen Canyon

Door: irmaviola

09 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Page

Maandag 9-8:
Bij het opstaan blijken we inderdaad toch op grote hoogte te zitten want de tubes crème en tandpasta doen hun best spontaan te ontploffen. We reizen via Flagstaff naar Page, in de buurt van de Glenn Canyon. Flagstaff is een stadje dat aan de bekende route 66 ligt en ook een toegangsweg heeft tot de Grand Canyon.
Als stadje heeft het niet zoveel om het lijf. Een dorpskern met rode bakstenen huizen en wat winkeltjes die in de jaren 60 zijn blijven hangen, maar die weinig interessants te bieden hebben. We trekken dan ook snel door naar Page. Een route door prachtig gekleurde zandpartijen (‘painted dessert’) met opnieuw hele lange rechte wegen, maar nu wat minder verlaten. We komen aan het eind van de weg door hoge rotspartijen en belanden bij de Glenn Canton Dam, met een kunstmatig aangelegd fors niveauverschil van de nu ijsblauw tot groen gekleurde Coloradorivier. We bezoeken het ‘horse shoe’ viewpoint en na een warme wandeling door echt rood gekleurd zand worden we opnieuw verrast door een spectaculair uitzicht op de groen-blauwe rivier die in een hoefijzervormige bocht loopt ver in de diepte beneden. Ook de uitzichtpunten verderop zijn prachtig met bootjes, blauw water, rode rotsen en in de verte zien we ook delen van Monument Valley.
We hebben even moeite een goede eetplek te vinden, maar belanden tenslotte in het restant van een voormalige boot die op de rivier zou hebben gevaren, maar nu op het droge ligt en eten daar pizza. De Amerikaanse bediening daar blijft ons verbazen…