San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van irmaviola - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van irmaviola - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: irmaviola

17 Augustus 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Dinsdag 17-8:
De reis begint nu toch echt bijna op zijn eind te lopen en we gaan op weg naar de laatste stop : San Francisco. De route naar San Fracisco gaat afwisselend door de nu bekende gele heuvels, gevolgd door grote gebieden met fruitbomen en uitgestrekte leegtes met hier en daar een aantal huizen. Bij de tweede serie gele heuvels zien we weer veel windmolens op de heuvels waarbij het opvalt dat de temperatuurmeter in de auto nu plotseling van 28 graden naar 22 graden zakt. Het gaat dus een stukje kouder worden ! Bij binnenkomst in de stad zien we in de verte de Golden Gait Brug liggen. San Francisco blijkt een grote uitgestrekte stad op heuvels waar het lastig is om met de auto gericht doorheen te rijden door de vele kabeltrams, trolleybussen en eenrichting verkeer wegen. Ook is het lastig om hem kwijt te raken (dus dan maar in de dure betaalde parkeergarage van het hotel :-( ).
Hoewel volgens de gids de stad goed te belopen is zijn de afstanden weer gigantisch. We logeren in Market Street, dat redelijk centraal ligt, maar lopen weer heel wat metertjes, en daarbij ook nog vaak omhoog, terwijl we de winkels en omgeving bekijken. We besluiten dan ook voor morgen een kaartje voor het openbaar vervoer te kopen (een 'Muni' paspoort) zodat we de afstanden wat gemakkelijker kunnen overbruggen.
Wat naast de drukte en de kabeltrams opvalt is de enorme hoeveelheid zwervers die we op straat zien. Mensen hebben daarbij veelal een flinke verzameling spullen bij zich in winkelwagentjes en er wordt flink gebedeld. Dit beeld hadden we niet zo verwacht. Het heeft ook invloed op het dagelijks leven in de restaurantjes want een gratis refill zoals hier in de meeste steden (behalve New York) gebruikelijk is en die je steeds zelf kon pakken kan hier alleen tegen een kleine betaling en ook een toiletbezoek kost nu geld. (dat hebben we nog niet eerder meegemaakt).